E-touorperating 2


En al weer de laatste periode van dit schooljaar is van start gegaan. Ook deze periode zit vol met gastcolleges, congressen en andere interessante onderdelen.
Te beginnen met afgelopen maandag 16 april. Hier kregen wij weer een gastcollege van Lars Boom, werkzaam bij ANWB.
Hij begon te vertellen over het nieuws van de afgelopen tijd. Te denken valt aan Facebook die instagram koopt, Lady Gaga die haar eigen 'social media pagina' heeft, KLM die aan social seating doet (dat je kan kiezen naast wie je wil gaan zitten aan de hand van je profielpagina) en Pinterest (het delen van je interesse). Over dit laatste onderdeel heb ik zelf ook een artikel geschreven. Ik verwijs je dan hier naar.

Ook kregen we inzicht gedurende dit gastcolleges in verschillende blogs. Ook mijn blog kwam naar voren. Hij vond hem voornamelijk simpel, maar daar houd ik ook wel van. Ook kwamen we erachter dat Wordpress bijna door de helft van de mensen op de wereld wordt gebruikt. Misschien dat ik toch ga overstappen naar Wordpress. Tijdens mijn stage heb ik veel met dit programma gewerkt, en eigenlijk denk ik toch dat ik dit mooier/makkelijker vind om mee te werken. Ik zal me hier binnenkort maar eens naar gaan verdiepen.

Een ander onderwerp waar Lars Boom mee kwam was het onderzoek van ING. Op 11 juni 2012 komen zij met de uitkomsten van hun onderzoek de travel trends in 2020. Door het internet is de manier van vraag en aanbod enorm veranderd. Dit onderzoek zal duidelijk maken hoe de reisorganisatie moet inspelen op de vraag van de klant in 2020.

Ook Google wil in 2020 op een andere manier inspelen op de behoefte van de klant. Tot op heden geeft Google geen antwoord op de zoektermen, maar een aantal opties. In 2020 willen zij dat er op één pagina de juiste vakantie verschijnt. Het is de bedoeling dat Google dan geen schakel meer is naar de juiste vakantie, maar dat het meteen antwoord geeft op de zoekterm.

Kortom het was weer een interessant gastcollege als we gaan kijken naar de 'toekomst'. Ik hoop snel meer interessante blogs te kunnen plaatsen!

P.s. Hier nog een leuk en interessant filmpje wat verwacht wordt voor in de toekomst..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Afgelopen woensdag 25 april 2012 was het dan eindelijk zo ver, na een mand lang voorbereiden, begon de werkconferentie metropoolregio Amsterdam; door de ogen van de toerist. Deze werkconferentie werd georganiseerd door de  Hogeschool Inholland Diemen  samen met Provincie Noord-HollandStadsregio Amsterdam en het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB).

Aan ons projectgroepje en een ander projectgroepje, werd de opdracht gegeven om deze conferentie tot een succes te maken. Twee weken hadden we de tijd om voor te bereiden. Deze voorbereidingen waren onder andere het in elkaar zetten van een goed lopend draaiboek, het regelen van lokalen, het regelen van herkenningspunten en ga zo maar door. Natuurlijk deden wij dit niet alleen, ook de consultants Marco & Gijs waren aanwezig tijdens vergaderingen alswel de opdracht gever Karel Werdler. We hebben een aantal vergaderingen gehad in deze twee weken, om alles goed door te spreken en vragen van weerskanten te kunnen beantwoorden.

Ikzelf was deels verantwoordelijk voor het draaiboek. Op de dag zelf moesten we alle lokalen controleren op schoonmaak, opstelling en het verzorgen van de powerpoint ter plekke. Ook had je tijdens je dag één gastspreker onder je hoede, jij was zijn personal assistent. Ik was verantwoordelijk voor Boudewijn Bokdam. Met hem heb ik voor deze woensdag ook contact gehad, telefoonnummers uitgewisseld, powerpoint ontvangen en gevraagd hoe hij de opstelling van zijn lokaal wilde hebben. Na dit besproken te hebben, kon ik dat die woensdag voor hem regelen. Ook was ik zijn eerste aanspreekpunt. Tevens moesten wij er voor zorgen dat alle deelnemers bij jouw bordje kwamen te staan. Wij hebben dan ook duidelijke a4'tjes gemaakt met hierop de naam van de gastspreker. Zo kon iedereen duidelijk zien waar men heen moest.

Tijdens de workshops waren wij verantwoordelijk voor het rapporteren. Aan het einde van de dag moesten wij dan ook een A4 schrijven met een samenvatting over de workshop. Deze samenvatting kun je onderaan terug lezen :)

Over het algemeen was dit een erg geslaagde dag! Zowel tijdens als na de werkconferentie hebben wij veel complimenten ontvangen over de verzorging van deze dag en om deze tot een succesvolle dag te maken. Hier waren wij erg blij mee!

Uiteindelijk hebben we nog even met een deel van de projectgroepen geborreld en gezellig gepraat! Ik mag wel spreken van een erg leuke, intensieve maar gezellige dag!

Workshop van Boudewijn Bokdam

De workshop van Boudewijn Bokdam, samen met zijn collega Loes Trip, stond in het teken van hoe je een bestemming ‘laad’ tot een onderscheidend karakter dat de bezoekers trekt. Boudewijn Bokdam is de projectcoördinator bij ATCB voor de Metropool Amsterdam en hij heeft de formule van onderscheidende karakters ontwikkeld, om zo de Metropool als één samenhangende totaalbestemming te presenteren aan de internationale bezoeker. Gedurende deze lezing kwam naar voren dat het belangrijk is om de omringende individuele gebieden nog interessanter te maken. Aan de hand van verschillende onderzoeken heeft het ATCB bedacht om gebieden thema’s te geven. Er zijn 17 verschillende karkaters. Een voorbeeld die gegeven was tijdens de werkconferentie, is de wens van een toerist om bloemen te zien. Hieruit is voortgekomen om een thema te maken genaamd ‘Flower Strip’. Zo kan de toerist met zijn/haar wensen en behoefte direct naar deze regio gaan met dit thema. Andere thema’s zijn onder andere Old Haarlem, Industrial Heritage en Smalltown Harbours. Met deze thema’s worden de omringende plaatsen van Amsterdam betrokken bij het toeristische aanbod van Nederland. Met dit nieuwe product wil men er voor zorgen dat de internationale toerist wordt verleid om de regio te ontdekken.
De promotie die ATCB hieraan heeft besteed, is onder andere het organiseren van persreizen en het vertellen aan touroperators over de producten in Amsterdam en ook wat er om Amsterdam heen te beleven is. De persreizen zorgen er voor dat er over wordt geschreven in kranten/tijdschriften en andere nieuwsartikelen, de touroperators daarentegen kunnen deze 17 thema’s eventueel aanbieden in het product. Een ander promotiemateriaal is de Metropoolkaart en gids die is uitgegeven om de regio onder de aandacht te brengen bij consument en buitenlandse reisindustrie. Ook heeft dit project hulp nodig van externe partijen. Hier kan men denken aan vervoersbedrijven. Een voorbeeld is ‘Industrial Heritage’ als buslijn invoeren. Voorheen was dit bus 391, maar aangezien dit de toerist niets zegt en niet weet wat en waar ze nou precies heen moeten, is het thema doorgevoerd in het aspect vervoer. Hierdoor wordt het voor de internationale toerist makkelijker gemaakt. Toeristen denken ten slotte aan tijd en bereikbaarheid! 
Aan het einde van de presentatie was er tijd voor vragen. Deze vragen luidde uiteindelijk tot discussies en stof tot nadenken. Wat onder andere naar voren kwam in deze discussie was de opmerking/vraag waarom men het niet omdraait. Waarom men niet Amsterdam centraal stelt, maar de regio’s met de molens? Of waarom noemt men tijdens de promotie niet alles ‘Amsterdam’? Schaf het metropool regio af, maar noem alles gewoon Amsterdam. Hier had het ATCB als reactie op dat men hier wel mee bezig is, maar dat niet iedereen onder de naam Amsterdam wil vallen. Juist omdat men zo trots is op zijn regio en zijn eigen karakter. Een andere deelnemer van de workshop bracht weer naar voren om het groter aan te pakken, en niet te veel in groepen ‘douwen’. Na de conferentie is deze discussie waarschijnlijk doorgezet tijdens de borrel. Men zal dus nog even moeten wachten op de eventuele uitkomsten van deze op- aanmerkingen. 
Concluderend zou men kunnen zeggen dat ATCB, in samenwerking met het bedrijfsleven, regionale VVV’s en andere bij de internationale bezoekersstroom betrokken marktpartijen, de toeristische trekpleisters met omringende regio’s heeft gecombineerd in 17 karakters. Hierdoor krijgt de toerist precies wat men wil en kan men eventueel in het volgende bezoek aan Amsterdam kiezen voor een andere karakter. Zowel de internationale toerist blijft geprikkeld als Amsterdam en omstreken! 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dinsdag 24 april 2012 had ik weer een gastcollege. Dit keer was het een college over internationaal touroperating van Frank ten Cate. Dit gastcollege ging hoofdzakelijk over schaalvergroting in touroperating en efficiëntie wensen. Frank ten Cate is zelf werkzaam geweest bij Kuoni en wist dus genoeg te vertellen over internationaal touroperating.

Allereerst vertelde hij ons dat touroperators maar groter en groter worden. Door de invloeden van social media is er meer aandacht voor business to consumer (B2C). Hier is steeds meer aandacht voor, omdat je een grotere groep sneller bereikt, het is niet kostbaar en je kunt veel feedback ontvangen van je klant. Hierdoor kan je als touroperator steeds beter inspelen op de wensen/behoefte van de klant. Ook kan het bedrijf zich bezig houden met Joint Marketing, door bijvoorbeeld met een ander bedrijf samen te werken. Frank ten Cate gaf als voorbeeld dat bijvoorbeeld twee bedrijven, KLM en een touroperator, samen gaan werken. KLM biedt lage vliegreizen aan, en de touroperator sluit zijn product daar op aan. 


Ook kwam er op nationaal niveau verschillende B2B & B2C merkenstrategieen aan bod. Daarin zijn drie te onderschieden. Uni branding; datgene wat de touroperator doet. Alles onder zijn naam. Hybrid branding; bijvoorbeeld Kuoni. Beetje van beide. Onder één centrale naam (bekendheid/trouw/kwaliteit) ook verschillende merken door bijvoorbeeld specialisatie Koning Aap en Shoe string). Als laatste kwam Multi branding als merkenstrategie naar boven. Dit is bijvoorbeeld TUI, die en aantal bedrijven onder zich heeft staan. Denk heirbij aan Arke Fly, Arke, Holland International en Kras. Of aan de ANWB met Pharos reizen, cruistravel en FOX Vakanties. Ze hebben veel merken, eigen doelgroepen, zijn specialisten, hebben thema's, verschillende producten en budget.  


Waarom zou je als touroperator internationaal gaan?

  • Je kan als bedrijf enorm groeien
  • Risicospreiding
  • Een eigen bedrijf in dat land
  • Andere touroperators 'kopieren'. 
  • Assets verkrijgen (kennis, techniek etc)
  • Gewoon als buitenkansje 
Om internationaal te kunnen gaan, moet je eerst een nieuwe touroperator starten, of een bestaande overnemen. 
Omdat een nieuwe touroperator starten in deze tijden van crisis misschien een beetje té risicovol is, heeft men steeds meer de intentie om een bestaande touroperator over te nemen. Dit scheelt gewoonweg geld en het is makkelijker. Zo bestaat er al een kantoor, een naam van dat bedrijf, positie in de bedrijfsbranche en ga zo maar door. 

Het starten/overnemen van een internationale touroperator heeft natuurlijk een aantal voordelen en nadelen. Deze zal ik hieronder beschrijven.


Enkele voordelen:

  • Stroomlijnen / efficiëntie
  • Kosten centraliseren
  • Kostenbesparing
  • Groter inkopen
  • Nieuwe systemen eerder haalbaar
  • Marketingdeals
  • Materialisatie
Enkele nadelen:
  • Meer communicatielijnen
  • Ontwikkelingskosten
  • Minder eigen identiteit
  • Verlies van motivatie lokaal
  • Minder specialisme
  • Centrale kosten lokaal
  • Afscheid langdurige partner
  • Minder flexibel aanbod


En als we deze vraag stellen, heb ik er eerlijk gezegd nog steeds geen antwoord op. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, zijn er genoeg voordelen te benoemen, maar ook zat nadelen. Hierdoor blijft het gissen naar het juiste antwoord.

Al met al was dit een interessant college! Toch heb ik door tijdgebrek deze college pas later kunnen bloggen en delen met jullie, desalniettemin hoop ik dat ik jullie bij deze voldoende heb geïnformeerd!


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Afgelopen maandag, 7 mei, hadden we weer een gastcollege. Deze keer was het de beurt aan Elise Allart. Zij is manager duurzaamheid bij TUI Nederland.

TUI Nederland, dat kennen we waarschijnlijk allemaal! Maar wat we (ik denk ook waarschijnlijk allemaal) niet wisten, is dat zij van oorsprong een staalbedrijf was?! Pas later merkten zij dat zij goed konden verdienen in het toerisme, en daarom zijn ze ook uiteindelijk het toerisme in gegaan. Na de fusering met het Engelse en Duitse bedrijf, werd er een gigantische omzet van 13,5 miljoen gerealiseerd.

TUI Nederland is de grootste reisorganisatie in Nederland. Zij hebben vele merken onder zich waaronder Holland international, Arke fly en World of TUI.

Aangezien dit college hoofdzakelijk niet over TUI nl ging, maar over duurzaamheid, ging Elise Allart al snel over op dit onderwerp. Met name onze mening stond centraal tijdens dit college. Wat vinden wij van duurzaamheid, waar denken wij aan, waarom bestaat het etc.

Volgens Elise Allart (en TUI) is duurzaam toerisme: "Holiday with respect for people and nature", denk vanuit je hart! Als antwoord op de vraag waarom er duurzaam toerisme is, antwoordt zij; het beschermen van de kwaliteit van de vakantiebestemming.

In 2003 heeft de ANVR ondernemers verplicht om iets aan duurzaamheid te doen, zowel binnen als buiten het bedrijf. Deze eisen zijn eigenlijk vrij simpel:
  • Stel een DTO manager aan (duurzaam toerisme ondernemer), leg ook een examen af en behaal deze
  • Zet een beleid op en rapporteer hierover!
Een beetje kort door de bocht, maar hier gaat het hoofdzakelijk om! 

Voor TUI travel zijn investeerders heel erg belangrijk! Zij investeren natuurlijk geld in je bedrijf, zonder investeerders daalt je marktwaarde. Voor TUI is het dus heel erg belangrijk dat zij een goede bedrijfsimago hebben. Dit doen ze onder andere door een goed duurzaam beleid op te zetten met de managers van het bedrijf en dit beleid ook na te streven. 
Dit beleid gaat over onder andere producten, hoe zorg je voor een duurzaam product? Nou met name door te kijken naar of hotels de juiste (groene) labels hebben. Maar ook intern, dus het gebouw. Wordt hier wel gedaan aan afvalscheiding? Waterbesparing? Licht besparing? En ga zo maar door. Dus ook hierin kun je een beleid opstellen. Ook is het van belang dat je bij de excursies die je aanbiedt, ook duidelijke richtlijnen hebt. Zodat je ook tijdens activiteiten de natuur beschermt. 

Ten slotte een groot probleem in de lucht; de vliegtuigen. Ook hierin heeft TUI nl een aantal richtlijnen opgesteld. Hierbij kun je denken aan greenseats, lichtere motor, schone motoren en vliegtuig, maar ook aan het feit dat je met charter vluchten al zo veel extra bespaard. Een charter vlucht wil zeggen dat je alleen vliegt als het vliegtuig ook daadwerkelijk vol zit. Hierdoor vlieg je met een maximale bezetting. Ook de juiste vliegroute kan veel schelen wat betreft CO2 uitstoot.

Tevens werkt TUI samen met mensen- en dierenrechten organisaties. Hierdoor geven zij dingen uit handen waar TUI niet veel kennis over beschikt. Door samen te werken, leer je van elkaar en help je de wereld een handje! 

Dit was een samenvatting van het interessante gastcollege van Elise Allart, duurzaam toerisme manager. Mocht je meer willen lezen over TUI en duurzaamheid, klik dan hier. De moeite waard!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Dit interessante 'artikel' kwam ik tegen, via de twitter van Marco Bijsterbosch.

Bron:http://pinterest.com/pin/171629435769641696/

Ik vind het erg interessant om te lezen dat de mobiele technologie al zo geïntegreerd is in het dagelijkse leven van mensen, dat men zelfs bereid is om reis-gerelateerde producten te kopen via hun smartphone. Namelijk twee van de drie personen zijn bereid om te zoeken, te winkelen en reizen te boeken via mobiele applicaties. Voor de reiswereld natuurlijk een enorme kans om zijn/haar producten uit te breiden via de smartphone! Ik denk dat ik, als derdejaars studente, goed gebruik moet maken van deze informatie en deze moet toepassen in eventueel een afstudeeropdracht of tijdens mijn latere werkzaamheden.
Een ander opmerkelijk gegeven is dat drie van de vier actieve reizigers tijdens het reizen gebruik maken van hun mobiele telefoon. Dit zou betekenen dat er ter plaatse ook mooie aanbiedingen zouden kunnen worden gegeven aan deze reiziger. Zo voelt men zich speciaal en betrokken tot het land.
Ook tijdens het wachten op het vliegveld gebruikt 74% WiFi. Wat zij vooral interessant vinden is vluchtinformatie, maar hier kan ook op worden ingespeeld. Wat dacht je van extra services via de mobiele telefoon? Aanbiedingen op vertoon van je mobiel met de pagina van de desbetreffende winkel etc.

Er kan zo veel meer verkocht worden, wanneer iemand aan het wachten is op zijn/haar vlucht. Hier zou de reisbranche zeker op in moeten spelen!!

Ik vind dit een erg leuk en interessante afbeelding, dit laat duidelijk zien dat de reiswereld wel degelijk moet investeren in mobiele applicaties / websites etc.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Via tnooz, een nieuwsbrief waarvoor ik me heb aangemeld, zag ik de volgende afbeelding.
Deze afbeelding laat zien waar op de wereld mensen foto's hebben gemaakt en deze ook hebben gedeeld via Panoramio. Hieronder zie je de afbeelding.
Het volgende wordt gezegd over de afbeelding:


"Here is a particularly good example – using data from photo hosting and sharing service Panoramio, Estonian developer shop Bluemoon has plotted the location on a Google Map of every single image on the site.
The result, as Bluemoon says slightly , is the globe by “level of touristiness”, a slightly awkward word but most people will know what it means.
Yellow areas on the map indicate high levels of images, red is medium, blue is low. Areas with no Panoramio images at all are grey.
Bluemoon says the results are established by analysing how many photos and by how many authors are in any given area." 

Een hoge level heeft dus bijvoorbeeld Europa!
Ik vond het een erg leuk idee om dit zo te laten zien! Vandaar dat ik het graag met jullie deel. 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En ook Kras is zich bewust van het gebruiken van Social Media. Kras.nl lanceerde donderdag 10 mei - in samenwerking met het verkeeursbureau van Curaçao - het spel 'Hoe bleef jij Curaçao?' op haar Facebook-pagina Singlereizen. Singles kunnen zo op een speelse manier kennismaken met Curaçao en de winnaar gaat met een singlereis naar deze popuplaire vakantiebestemming.

In februari dit jaar startte Kras.nl een Facebook-pagina voor singles. Hiermee is Kras.nl de eerste reisorganisatie in Nederland die Facebook inzet om de beleving rondom singlereizen te vergroten. En vanaf nu kun je hier ook terecht voor het spel ‘Hoe beleef jij Curaçao?’.

Het spel bestaat uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel bepaalt met een aantal vragen wat voor vakantietype je bent. Dit kunnen vier types zijn; de kroegtijger, avonturier, zonaanbidder of sfeermaker.

Het tweede deel van het spel start op donderdag 24 mei. Deelnemers van het eerste onderdeel dagen elkaar twee weken lang uit door vragen over elkaar te beantwoorden. Op basis van de profielfoto en vakantietype van de tegenstander, raden de singles wat de ander als antwoord op een vraag heeft gegeven. Bij een goed antwoord krijgen beide één punt. Degene met de meeste punten wint een singlereis naar Curaçao.
Bron: http://www.travelution.nl/index.php?page=nieuws_detail&nid=10986&s=0

Ik denk dat Kras hier goed aan heeft gedaan. Een spel spelen blijft vaak aantrekkelijk, men is ergens mee bezig en hier kan ook nog eens iets worden gewonnen! En wat? Een singlereis naar Curaçao! Er is steeds meer vraag naar Singlereizen, want het is algemeen bekend dat er steeds meer mensen echt single zijn en hier ook voor uitkomen. Men schaamt zich er niet meer voor en neemt graag deel aan dit soort reizen, want anders bestonden deze reizen niet toch? Denk aan FOX Vakanties, die hebben ook een single reis op gezet. Ook hier werd 'reclame' voor gemaakt tijdens 'Wie is de reisleider?'. Er wordt dus goed ingespeeld op de singles en ik denk dat in de tijden van crisis ook deze doelgroep goed geprikkeld moet blijven worden! Kras doet dit op een leuke, interactieve manier! Hopelijk lees ik snel meer van dit soort leuke initiatieven!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Geen opmerkingen:

Een reactie posten