woensdag 28 maart 2012

Gastcollege Sound of Data

Woensdag 21 maart was het weer zo ver. Een weer erg interessant gastcollege van iemand uit de bedrijfswereld. Deze keer was het de beurt aan Koen Bavinck, werkzaam bij Sound of Data.

Sound of Data is een bedrijf dat men kan opsplitsen in twee delen. Aan de ene kant de CCS & Media en aan de andere kant het travel gedeelte. Het bedrijf is in 1993 opgericht in Rotterdam. Dit bedrijf is vooral gefocust op de B2B kant, hierdoor zou het kunnen zijn dat jij dit bedrijf niet kent. Toch ken je wel programma's als The voice, instellingen zoals Unicef en het vliegveld Schiphol. Wat heeft dit nou te maken met Sound of Data zou je wel kunnen zeggen, nou dat zal ik als volgt uitleggen.

Bij The Voice verwerkt Sound of Data de stemmen die de kijkers doorgeven. Zij verwerken dit en vervolgens sturen zij de uitslag naar de notaris van The Voice die het weer bekend maakt op de televisie. Bij Schiphol geeft men vluchtinformatie via de SMS. Ook heeft Sound of Data applicaties gemaakt voor bijvoorbeeld Amadeus of Cheaptickets. Hierin krijgt de klant een smsje over vluchtgegevens, te denken valt aan vertragingen of iets dergelijks. Ook verwerken zij jaarlijks de meterstanden die doorgegeven worden.

Sound of Data vindt het belangrijk dat ze contextual, personal en relevant zijn. Zij willen niet het Groupon effect krijgen. Oftewel niet te onpersoonlijk worden en zoals Groupon doet iedereen aanbiedingen via de mail versturen, die totaal niet relevant zijn voor die persoon. Oftewel de applicaties en alle andere activiteiten van Sound of Data moeten wel aansluiten op de vraag van de markt.

Iets anders wat opviel tijdens de presentatie van Koen Bavinck was het feit dat hij benadrukte dat men vooraf het boeken vooral geld bespaart, oftewel de goedkoopste vliegtickets + hotels zoekt etc. Terwijl men tijdens vakantie juist geniet van alles. Een duurder restaurant dan normaal? Ach ja, waarom niet. Een bezoekje brengen aan de wedstrijd Barcelona-Real Madrid, ach ja, je bent er nu toch! Juist hier is het van belang om in te spelen op deze behoeftes van klanten. Het is belangrijk om goede applicaties te hebben voor bijvoorbeeld het zoeken en vinden van restaurants in de buurt, of het vinden van activiteiten of het online kopen van voetbalkaartjes.
Vooral zakenreizigers gaan aan de slag met het kopen via hun mobiel. Zij reserveren vaak hun hotel ter plekke, dan pakken zij hun telefoon er bij en kijken ze: oke waar ben ik? welke hotels zijn er? welke spreekt mij het meest aan? oke, boeken!!

Het ontwikkelen van een applicatie vergt wel een goede voorbereiding. Het is belangrijk om eerst goed een ontwerp te tekenen voor de applicatie en deze dan pas te maken. Meet dit vervolgens hoe het in het gebruik ligt en pas het dan eventueel nog aan.

Al met al was dit weer een erg interessante en aanvullende les op de kennis die we al hadden door de colleges.

Hier heb ik nog een interessant filmpje die we ook tijdens het college te zien kregen! Het is de moeite waard.

Bron: Koen Bavinck, Sound of Data



3 opmerkingen:

  1. Grappig om te lezen hoe jij dit gastcollege hebt ervaren! ;) ik heb de mijne net af!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed stuk! Grappig om te beseffen dat een mens op vakantie totaal anders is dan voor dat deze op vakantie gaat. Voor de vakantie elke euro omdraaien, de 'saving-mode' en eenmaal op vakantie volop de 'spending-mode' aan. Eigenlijk best gemakkelijk om daarop in te spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker een goed punt om op in te spelen! Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen