vrijdag 13 april 2012

Kaeskoppen, werkvelddag 13 april 2012!

Vandaag, vrijdag 13 april 2012, ben ik samen met de studenten van E-touroperating naar Alkmaar geweest. Dit werd georganiseerd door een aantal studenten van de minor E-touroperating.

We moesten om half 10 verzamelen voor de Hogeschool InHolland te Alkmaar. Toevallig kwam ik op het station in Alkmaar een aantal medestudenten tegen, dus we konden gezellig met z'n allen reizen naar de hogeschool.

Bij het begin moesten we meteen 11,50€ betalen. Waarvoor? Dat snap ik nog steeds niet.

We begonnen om 10 uur met een inleiding over Alkmaar. Dit werd gegeven door de manager van de Stichting Promotie van Alkmaar (SPA). Zij vertelde ons wat hen functie was en wat de functie was van bijvoorbeeld de plaatselijke VVV. Hier bleek dat de VVV het meer nationaal zoekt en mensen uit Duitsland/België etc. te woord staat, en dat die manager verantwoordelijk is voor de citymarketing regionaal. Hiermee wordt bedoeld dat zij zorgen voor de lokale bevolking, dat zij betrokken raken bij evenementen etc. Zij zijn dus verantwoordelijk voor Alkmaar zelf en niet met de omgeving.
Vervolgens legde zij uit het verschil tussen citymarketing en promotie in het algemeen etc. Al met al vond ik het meer een 'verkooppraatje' voor Alkmaar.

Daarna gingen we met bussen/auto's naar de kaasmarkt in het centrum. Het was inmiddels half 11.. en de kaasmarkt vindt iedere vrijdag plaats van 10 tot 12 uur. Dit was niet erg goed ingepland, aangezien er op het papiertje stond wat we aan het begin van de dag kregen, dat we om 11h30 zouden aankomen bij de kaasmarkt. Gelukkig was iedereen op tijd, ging het promotiepraatje vlug en konden we eerder naar de kaasmarkt zodat we niet alles zouden mislopen. Vervolgens moesten we ons twee uur zelf zien te vermaken met de kaasmarkt en de stad, daarna moesten we verzamelen om naar het kaasmuseum te gaan. Dit vond ik echt een flop. Het filmpje dat we te zien kregen was interessant, maar de rondleiding was enorm lang en niet fijn om naar te luisteren.
Na het kaasmuseum kregen wij een rondleiding door de stad. Wij dachten allemaal aan een professionele rondleiding, bleek dat de groep in tweeën werd gesplitst evenals de organisatoren. De ene helft, drie mensen van de organisatoren, ging de ene groep rondleiden en de andere drie leidde het andere deel rond.
Hierdoor was het alles behalve professioneel en kreeg ik niet veel mee van de rondleiding. Dit omdat ik het of niet verstond, of gewoon niet al bij de 'plek' was met nog een paar anderen.

Al met al was het een leuke en gezellige dag, maar waar die 11,50€ voor nodig was? Daar ben ik nog steeds niet achter!






2 opmerkingen:

  1. Leuk stukje! Ik en Ellen kwamen er op de terugweg in de trein achter waar die 11,50 voor was. Entree was 3,00 en kaasproeverij 1,50 en een gids per 20 personen 90,00! Wel duur hoor voor 2 stukjes kaas ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1,50 voor 3 stukjes kaas? Een gids? Ik vond het een vreselijk saaie langdradige rondleiding!! Haha, maar oke..90 / 20 = 4,50 + 3 + 1,50 = 9 euro?! Dus nog geen 11,50... Hmmmmm haha!

    BeantwoordenVerwijderen