woensdag 6 juni 2012

Gastcollege IIII Lars Boom

Afgelopen woensdag 30 mei, was de laatste gastcollege van Lars Boom. Zoals gewoonlijk werd er weer begonnen met het nieuws. Het volgende nieuws werd besproken:
  • Facebook is in één week op de beurs al 10% gedaald;
  • SoLoMo, Social Local Mobile, is de trend in travel;
  • Disney Las Vegas is de meest gezochte vakantiebestemmingen begin 2012;
  • Wordt het allemaal niet te veel sociaal? Er is een feest en vervolgens post iedereen foto's en voegt alles en iedereen toe, deelt het etc. Het wordt allemaal wel érg normaal. Zijn er grenzen?;
  • Travel Next is onderdeel van marketingfacts & reismanagers, erg interessante artikelen worden hier geplaatst;
  • Peking Express heeft erg weinig gedaan met social media. Volgens Lars Boom is hun instelling om volgend jaar er meer mee te doen. We zullen zien..
Vervolgens kregen we aardig wat complimenten over de blogs. Er is nog wel veel werk te verrichten, maar over het algemeen ziet het er goed uit.

Daarna kregen we een aantal 'statements'. Hierop moesten wij alleen antwoorden of we het er mee 'eens' of 'oneens' waren.


Statement 1
Over vijf jaar bestaat 50% van de huidige luchtvaartmaatschappijen niet meer.
- Eens. Ik denk dat over vijf jaar een groot deel is overgenomen of men gaat samenwerken. Je ziet nu al dat kleine bedrijven het zo goed als niet meer redden in de reiswereld, laat staan over vijf jaar.

Statement 2
Bloggen moet een vast onderdeel van de werkzaamheden zijn bij reisorganisaties.
- In eerste instantie was ik het er mee oneens, want ik dacht dat hij bedoelde het bloggen zoals mijn blog. Lars bedoelde 'bloggen' in het algemeen, dus ook social media sites als facebook en twitter. Hierdoor veranderde mijn mening en was ik het er mee eens. Je kunt zo nog meer inzicht verkrijgen in de organisatie en wat zich daar allemaal achter speelt. Het bedrijf wordt zo heel erg transparant. En aangezien de toerist van nu steeds kritischer wordt, is dit een erg belangrijk onderdeel.

Statement 3
Het gaat in travel steeds meer om prijs dan om kwaliteit.
- Hier barste de discussie los in de klas. Terwijl ik voor me zelf aan het nadenken was, kwam er vanuit alle kanten van de klas meningen naar boven. Zowel de een als de ander had goede argumenten. Hierdoor werd wel vrij snel duidelijk dat de één iets anders verstaat onder kwaliteit dan de ander. Ook bij het congres waar Lars Boom was geweest, vond er een discussie plaats. Bij het congres kwam het uiteindelijk neer op kwaliteit. Er zijn wel prijsvergelijkers, maar ten slotte geen kwaliteitvergelijkers.

Statement 4
Any time, any place, anywhere reizen boeken is the next best thing.
- Eens. Het gebeurt op dit moment al. Er wordt niet meer alleen geboekt op het zolderkamertje, maar ook beneden met de laptop op de schoot voor de televisie. Het enige wat mij een beetje dwars zit is het laatste deel van het statement; the next best thing. Ik weet niet of het echt 'the next best thing' wordt. Vooral de touroperators zijn er waarschijnlijk nog niet klaar voor. Binnen 2 jaar zou er een volledig werkende mobiele website moeten zijn, maar waarschijnlijk gaat dat niet bij iedereen lukken in de travel business.

Vervolgens werden de online kansen in de reisbranche besproken.
Online en het reisbureau
  • Touchscreens. Zoek het zelf uit, vind je het niet? Haal er dan een mederwerker bij.
  • Zoover / Tripadvisor er bij pakken om je product te verkopen.
Online en inkoop
  • Met filmpjes 'preview' / beleving creëren.
Online en reisleiding
  • Extra sales genereren via smartphone, vb: excursies.
  • Kaart / Google maps
Online en service
  • Webcare, Social Media
Online en vervoer
  • Navigatie
  • iPad in vliegtuig
  • Internet aanbieden in vliegtuig
  • Social seating
Online en verblijf
  • Men weet wie je bent. Via Facebook weet men bijvoorbeeld dat je favoriete kleur blauw is, dan wordt vervolgens alles in je hotel kamer aangepast in blauwe sferen.
Online en lokaal
  • Instagram tour
  • Inchecken met foursquare en krijg 10% korting
Online en inkomend toerisme
  • Overal gratis wifi
  • Tips over excursies etc.
Online en uitgand toerisme
  • Zien of een bekende van je ook op Schiphol is
  • Nieuws van en over de bestemming
Dit was het laatste gastcollege van Lars Boom. Ik heb erg veel van hem opgestoken. Via de lessen heb ik veel voorbeelden gehoord vanuit zijn eigen prive-leven, maar ook voorbeelden vanuit zijn zakelijke leven. Hierdoor krijg je meer inzicht in wat social media voor de zakelijke wereld betekent en hoe wij het in de toekomst moeten gaan gebruiken. Verder hoop ik nog meer van hem te leren. Ik blijf hem volgen op twitter, waardoor ik via hem veel artikelen zal lezen of informatie over congressen die hij bezoekt.

Bedankt Lars Boom voor de bijdrage wat betreft de Online Wereld!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten