zaterdag 3 maart 2012

Gastcollege Lars Boom

Beste lezers,

Bij deze een stukje over twee gastcolleges die ik heb gevolgd van Lars Boom. Deze gastcolleges vonden plaats op 13 en 20 februari.
Lars Boom is nu werkzaam bij de online marketing afdeling van ANWB. Tijdens deze twee gastcolleges heeft hij ons meer verteld over de online marketing door onder andere het gebruik van social media.

Wat mij meteen opviel was dat de hele groep studenten gebruik maakt van Facebook. Bij de vraag of men al twitter gebruikt, gingen de handen iets minder snel omhoog en zelfs een aantal hield hun hand naar beneden. Daaropvolgend was de reactie van Lars Boom dat hij het ons echt aanraadde om een twitter account aan te maken. En wel op datzelfde moment in de college. Wij moesten onze telefoon er bij pakken en gaan facebooken/twitteren en alle mogelijkheden die er maar zijn. Huh? Oke? Enfin, ik heb de dag later dan ook maar twitter aangemaakt. Toch vind ik het nog vreemd waarom het zó belangrijk is dat je alles post?! Zo'n interessant leven heb ik niet, toch?!

Ook vertelde hij ons dat meer dan 50% van de online verkoop gaat naar reizen. Dus meer dan de helft wat men koopt op internet zijn reizen.. Hier ging bij mij een belletje rinkelen.. Deze minor is dus echt wel van belang voor mij om kans te maken op een baan in het toerisme.

Verder had hij het in deze lessen over een domeinnaam maken, hosting, cms, content en user generated content. Oftewel het gaat er om dat de klant steeds vaker online actief is en dat de bedrijven daarop moeten inspelen.

Het tweede college kregen we voorbeelden van mensen die al een blog hadden gemaakt. Het is zo simpel maar het ziet er meteen zo professioneel uit. Ook gaf hij ons informatie over de Google Analytics. Oftewel hoe je kan zien wie er wanneer en waarom op je website is geweest, via welke kanalen en of hij bijvoorbeeld daadwerkelijk had gekocht. Ook kon je zien uit welke regio je consumenten vandaan kwamen. Dit was vrij 'eng' om te zien, want zo zie je maar dat je nooit helemaal 'undercover' op het internet kan gaan speuren. Er worden altijd gegevens van je opgeslagen. Ook gaf hij ons als tip dat Google Analytics geheel gratis is. Hierdoor heeft iedereen de mogelijkheid om dit toe te voegen aan zijn of haar website met als doel inzicht te verkrijgen in je consument.

Hieronder een filmpje voor wat Social media allemaal met je doet..


Mijn volgende blog zal gaan over de ITB Beurs in Berlijn!

Bron: Lars Boom

Geen opmerkingen:

Een reactie posten