zaterdag 5 mei 2012

Together we are stronger (?)

Dinsdag 24 april 2012 had ik weer een gastcollege. Dit keer was het een college over internationaal touroperating van Frank ten Cate. Dit gastcollege ging hoofdzakelijk over schaalvergroting in touroperating en efficiëntie wensen. Frank ten Cate is zelf werkzaam geweest bij Kuoni en wist dus genoeg te vertellen over internationaal touroperating.

Allereerst vertelde hij ons dat touroperators maar groter en groter worden. Door de invloeden van social media is er meer aandacht voor business to consumer (B2C). Hier is steeds meer aandacht voor, omdat je een grotere groep sneller bereikt, het is niet kostbaar en je kunt veel feedback ontvangen van je klant. Hierdoor kan je als touroperator steeds beter inspelen op de wensen/behoefte van de klant. Ook kan het bedrijf zich bezig houden met Joint Marketing, door bijvoorbeeld met een ander bedrijf samen te werken. Frank ten Cate gaf als voorbeeld dat bijvoorbeeld twee bedrijven, KLM en een touroperator, samen gaan werken. KLM biedt lage vliegreizen aan, en de touroperator sluit zijn product daar op aan. 


Ook kwam er op nationaal niveau verschillende B2B & B2C merkenstrategieen aan bod. Daarin zijn drie te onderschieden. Uni branding; datgene wat de touroperator doet. Alles onder zijn naam. Hybrid branding; bijvoorbeeld Kuoni. Beetje van beide. Onder één centrale naam (bekendheid/trouw/kwaliteit) ook verschillende merken door bijvoorbeeld specialisatie Koning Aap en Shoe string). Als laatste kwam Multi branding als merkenstrategie naar boven. Dit is bijvoorbeeld TUI, die en aantal bedrijven onder zich heeft staan. Denk heirbij aan Arke Fly, Arke, Holland International en Kras. Of aan de ANWB met Pharos reizen, cruistravel en FOX Vakanties. Ze hebben veel merken, eigen doelgroepen, zijn specialisten, hebben thema's, verschillende producten en budget.  


Waarom zou je als touroperator internationaal gaan?

  • Je kan als bedrijf enorm groeien
  • Risicospreiding
  • Een eigen bedrijf in dat land
  • Andere touroperators 'kopieren'. 
  • Assets verkrijgen (kennis, techniek etc)
  • Gewoon als buitenkansje 
Om internationaal te kunnen gaan, moet je eerst een nieuwe touroperator starten, of een bestaande overnemen. 
Omdat een nieuwe touroperator starten in deze tijden van crisis misschien een beetje té risicovol is, heeft men steeds meer de intentie om een bestaande touroperator over te nemen. Dit scheelt gewoonweg geld en het is makkelijker. Zo bestaat er al een kantoor, een naam van dat bedrijf, positie in de bedrijfsbranche en ga zo maar door. 

Het starten/overnemen van een internationale touroperator heeft natuurlijk een aantal voordelen en nadelen. Deze zal ik hieronder beschrijven.



Enkele voordelen:
  • Stroomlijnen / efficiëntie
  • Kosten centraliseren
  • Kostenbesparing
  • Groter inkopen
  • Nieuwe systemen eerder haalbaar
  • Marketingdeals
  • Materialisatie
Enkele nadelen:
  • Meer communicatielijnen
  • Ontwikkelingskosten
  • Minder eigen identiteit
  • Verlies van motivatie lokaal
  • Minder specialisme
  • Centrale kosten lokaal
  • Afscheid langdurige partner
  • Minder flexibel aanbod


En als we deze vraag stellen, heb ik er eerlijk gezegd nog steeds geen antwoord op. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, zijn er genoeg voordelen te benoemen, maar ook zat nadelen. Hierdoor blijft het gissen naar het juiste antwoord.

Al met al was dit een interessant college! Toch heb ik door tijdgebrek deze college pas later kunnen bloggen en delen met jullie, desalniettemin hoop ik dat ik jullie bij deze voldoende heb geïnformeerd!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten