Aan ons projectgroepje en een ander projectgroepje, werd de opdracht gegeven om deze conferentie tot een succes te maken. Twee weken hadden we de tijd om voor te bereiden. Deze voorbereidingen waren onder andere het in elkaar zetten van een goed lopend draaiboek, het regelen van lokalen, het regelen van herkenningspunten en ga zo maar door. Natuurlijk deden wij dit niet alleen, ook de consultants Marco & Gijs waren aanwezig tijdens vergaderingen alswel de opdracht gever Karel Werdler. We hebben een aantal vergaderingen gehad in deze twee weken, om alles goed door te spreken en vragen van weerskanten te kunnen beantwoorden.
Ikzelf was deels verantwoordelijk voor het draaiboek. Op de dag zelf moesten we alle lokalen controleren op schoonmaak, opstelling en het verzorgen van de powerpoint ter plekke. Ook had je tijdens je dag één gastspreker onder je hoede, jij was zijn personal assistent. Ik was verantwoordelijk voor Boudewijn Bokdam. Met hem heb ik voor deze woensdag ook contact gehad, telefoonnummers uitgewisseld, powerpoint ontvangen en gevraagd hoe hij de opstelling van zijn lokaal wilde hebben. Na dit besproken te hebben, kon ik dat die woensdag voor hem regelen. Ook was ik zijn eerste aanspreekpunt. Tevens moesten wij er voor zorgen dat alle deelnemers bij jouw bordje kwamen te staan. Wij hebben dan ook duidelijke a4'tjes gemaakt met hierop de naam van de gastspreker. Zo kon iedereen duidelijk zien waar men heen moest.
Tijdens de workshops waren wij verantwoordelijk voor het rapporteren. Aan het einde van de dag moesten wij dan ook een A4 schrijven met een samenvatting over de workshop. Deze samenvatting kun je onderaan terug lezen :)
Over het algemeen was dit een erg geslaagde dag! Zowel tijdens als na de werkconferentie hebben wij veel complimenten ontvangen over de verzorging van deze dag en om deze tot een succesvolle dag te maken. Hier waren wij erg blij mee!
Uiteindelijk hebben we nog even met een deel van de projectgroepen geborreld en gezellig gepraat! Ik mag wel spreken van een erg leuke, intensieve maar gezellige dag!
Workshop van Boudewijn Bokdam
Workshop van Boudewijn Bokdam
De workshop van Boudewijn Bokdam, samen met
zijn collega Loes Trip, stond in het teken van hoe je een bestemming ‘laad’ tot
een onderscheidend karakter dat de bezoekers trekt. Boudewijn Bokdam is de
projectcoördinator bij ATCB voor de Metropool Amsterdam en hij heeft de formule
van onderscheidende karakters ontwikkeld, om zo de Metropool als één
samenhangende totaalbestemming te presenteren aan de internationale bezoeker.
Gedurende deze lezing kwam naar voren dat het belangrijk is om de omringende
individuele gebieden nog interessanter te maken. Aan de hand van verschillende onderzoeken
heeft het ATCB bedacht om gebieden thema’s te geven. Er zijn 17 verschillende
karkaters. Een voorbeeld die gegeven was tijdens de werkconferentie, is de wens
van een toerist om bloemen te zien. Hieruit is voortgekomen om een thema te
maken genaamd ‘Flower Strip’. Zo kan de toerist met zijn/haar wensen en
behoefte direct naar deze regio gaan met dit thema. Andere thema’s zijn onder
andere Old Haarlem, Industrial Heritage en Smalltown Harbours. Met deze thema’s
worden de omringende plaatsen van Amsterdam betrokken bij het toeristische
aanbod van Nederland. Met dit nieuwe product wil men er voor zorgen dat de
internationale toerist wordt verleid om de regio te ontdekken.
De promotie die ATCB hieraan heeft besteed,
is onder andere het organiseren van persreizen en het vertellen aan
touroperators over de producten in Amsterdam en ook wat er om Amsterdam heen te
beleven is. De persreizen zorgen er voor dat er over wordt geschreven in
kranten/tijdschriften en andere nieuwsartikelen, de touroperators daarentegen
kunnen deze 17 thema’s eventueel aanbieden in het product. Een ander
promotiemateriaal is de Metropoolkaart en gids die is uitgegeven om de regio
onder de aandacht te brengen bij consument en buitenlandse reisindustrie. Ook
heeft dit project hulp nodig van externe partijen. Hier kan men denken aan
vervoersbedrijven. Een voorbeeld is ‘Industrial Heritage’ als buslijn invoeren.
Voorheen was dit bus 391, maar aangezien dit de toerist niets zegt en niet weet
wat en waar ze nou precies heen moeten, is het thema doorgevoerd in het aspect
vervoer. Hierdoor wordt het voor de internationale toerist makkelijker gemaakt.
Toeristen denken ten slotte aan tijd en bereikbaarheid!
Aan het einde van de presentatie was er tijd
voor vragen. Deze vragen luidde uiteindelijk tot discussies en stof tot
nadenken. Wat onder andere naar voren kwam in deze discussie was de
opmerking/vraag waarom men het niet omdraait. Waarom men niet Amsterdam
centraal stelt, maar de regio’s met de molens? Of waarom noemt men tijdens de
promotie niet alles ‘Amsterdam’? Schaf het metropool regio af, maar noem alles
gewoon Amsterdam. Hier had het ATCB als reactie op dat men hier wel mee bezig
is, maar dat niet iedereen onder de naam Amsterdam wil vallen. Juist omdat men
zo trots is op zijn regio en zijn eigen karakter. Een andere deelnemer van de
workshop bracht weer naar voren om het groter aan te pakken, en niet te veel in
groepen ‘douwen’. Na de conferentie is deze discussie waarschijnlijk doorgezet
tijdens de borrel. Men zal dus nog even moeten wachten op de eventuele
uitkomsten van deze op- aanmerkingen.
Concluderend zou men kunnen zeggen dat ATCB,
in samenwerking met het bedrijfsleven, regionale VVV’s en andere bij de internationale
bezoekersstroom betrokken marktpartijen, de toeristische trekpleisters met
omringende regio’s heeft gecombineerd in 17 karakters. Hierdoor krijgt de
toerist precies wat men wil en kan men eventueel in het volgende bezoek aan
Amsterdam kiezen voor een andere karakter. Zowel de internationale toerist
blijft geprikkeld als Amsterdam en omstreken!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten